onsdag 10 december 2014

jul jul

Haft fullt upp med skolans vfx projektet som börjar gå mot sitt slut.
Eftersom projektet har varit 50% takt har jag hunnit med annat också.
Jobbar just nu med några holländare på en kortfilm, det är deras slutprojekt som det får jobba på under ett helt år!
Det hade ingen riggare så jag fick hoppa in och rigga fiskmannen Adam.
Vet inte om jag kan visa så mycket, men slänger upp en liten video på progress av ansiktsriggen jag jobbar på just nu.



/A

måndag 17 november 2014

VFX projekt

Just nu håller vi på med ett vfx projekt från Simon Stålenhags grymma concept.
Jag och boman har fått tagit del av två shots.

Ett shot från denna scen, närbild på pojken och handsken
hela denna scen. Pojke som kastar en sten i rutan på det där fordonet.
progress på handsken
https://www.youtube.com/watch?v=KlJLItn2fmk

söndag 9 november 2014

Bulldog manager



Under helgen har jag lärt mig lite PyQt! har petat på det förut men inte riktigt gjort något.
Här är en filhanterare som jag tänkte att min grupp skulle använda sig av under VFX och slutprojektet. Den blev ganska fort ihop kastad över helgen. fortfarande lite work in progress.
Den är lite smidigare än att sitta och spara själv då den commitar och döper saker helt själv.
Så autorigging scripten lät kan nypa den senaste versionen av skelett och modell etc. :)

tisdag 21 oktober 2014

Character making

Just nu läser vi en creature kurs där vi får välja mellan att skapa ett djur eller en gladiator.
De som väljer att göra ett djur ska kompa in djuret i en bild medans de som väljer gladiator ska få den att fungera i Unreal spelmotor.
här är lite work in progress.






måndag 15 september 2014

bobo

Skrev ihop ett skeleton bake program i Python. Spar skelett animationer och importera.
remappa och välj tid etc etc.

lördag 13 september 2014

Helg

tankekarta

Bakis. Försöker luska ut hur jag ska styra mitt rigprojekt.  Har tidigare använt pythons Keywords**
för att skicka runt args hur en typ av rigmodul ska byggas. Men funderar på att chunka ner det ännu mera och göra egna klasser av varje modul.  Så att vid bygge av t.ex en IkFk arm kan jag lätt querya saker som ett exempel:

arm = ikfkArm.ikfkArm(joints, **keywords) 
(*keywords kan vara allt från control färg till shape etc.)

fkControlList = arm.getFkControls()
arm.connect(connectObj)
arm.addSquashStretch()   ..osv...


Och sedan göra det lätt att använda modulerna genom "core rig type" scriptsen.
Där en rig typ kan t.ex vara en människa, biped, en fyrbent quad eller kanske något mekaniskt..
från dessa skulle man sedan kunna ärva nya objekt. Som t.ex en minotaur skulle kunna ärva både quad och biped osv.

Om man håller allt i små chunks  så kan man lätt använda bibloteket för att ganska snabbt bygga autorig system! :)




torsdag 11 september 2014

vfx produktion



                              
 

Just nu gör vi lite halv tråkiga vfx labbar. Greenscreen keying, roto cleanplate etc.
men har också haft tid att animera, rita och fortsatt på python bibblan!