fredag 2 januari 2015

gott nytt år!

Mn nCloth setup

En liten bild på mitt nCloth skinning test, första försöket blev helt okej.
har lärt mig mycket jag ska ta med mig till inriktningsprojektet, nCloth var från början lite nytt. Har suttit med det en hel del men inte för att få så specifika resultat och aldrig till detta ändamål.

Så här har jag gjort.
Varje muskel har riggats med en chain av joints. Så jag kan fästa muskeln i bägge ändarna. som till exempel ext carpi radialis -, fäster i humurus och sedan i radius. De muskler jag tyckt behövt har jag också skulpterat olika psd's,
dvs skulpteringar i en pose.  Ett exempel på en muskel sculpt kan vara när bicep flexar och blir större t.ex när underarmen förs mot överarmen.
Nästa steg är att få musklerna att kollidera med varandra, jiggla och krocka med benen, för att få dem att göra detta använde jag mig av nCloth.
Det första "skinlagret" , fascian använde jag nCloths "pressure" för att suga geon mot musklerna, så allt fick kollidera tillsammans. fascian, benen och musklerna.
Efter detta steg skapade jag ett skinlagar som fungerade ungefär som fascian fast med self colide på, så jag kunde få till fina wrinkles.  :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar